Malpaso.nl


Een extra dag op Kreta!

15 september 2009 Jeanet
We zijn weer thuis!! Na een lange vermoeiende terugreisdag (hierover later meer), zit het er dan toch echt weer op!

Maar toch wil ik eerst nog even terug naar de laatste 2 echte vakantiedagen in Platanias (het dorpje waar wij het appartement hadden gehuurd). Gelukkig werd het steeds zonniger; zaterdag was er 'smorgens nog bewolking en zag je prachtige "wolken-luchten", maar zondag was het weer echt stralend blauw. We zijn dan ook nog wel even lekker bijgekleurd.



Hieronder nog een foto van een prachtig uitzicht over Platanias en Aghia-Marina van boven af een berg gefotografeerd.



In de 14 dagen dat we hier zijn geweest, hebben we wel ontdekt wat de lekkerste restaurants zijn om te eten. Wij zijn allebei dol op de Griekse keuken, maar er zit toch wel erg veel kwaliteitsverschil in het eten daar! De goedkoopste restaurants waren over het algemeen de beste. Twee sprongen er echt voor ons uit, en daar hebben we dan ook vaker gegeten. Ze lagen ook allebei op een toplocatie; pal aan het strand (uitzicht over zee)! Sfeervoller kan haast niet.



Maar ook de plaatselijke chinees was erg goed! Niet de standaard rijst producten (die je ook bij rijsttafels etc. tegenkomt), maar echt heerlijke gerechten. Ik als zoetekauw vond de eend met sinasappel heerlijk; bij Matt kan het niet pittig genoeg zijn en hij had echt "bluswater" nodig bij de chezuan gerechten.
Maar goed....uiteindelijk moet je dan toch afscheid nemen van dit mooie eiland!

En dat ging niet zonder problemen!!! We werden keurig om 9 uur 's ochtends opgehaald met de transferbus van Holland International. We waren ook snel op het vliegveld (waar je geen foto's mag maken omdat er een militaire basis bij zit!) en ook het inchecken ging super. Alles verliep volgens plan, dus zouden we gewoon om 11.40 uur kunnen vertrekken van de luchthaven in Chania. Dachten we!!
De luchthaven stelt niet veel voor; als je door de douane bent, heb je alleen nog de tax-free shop, en een winkeltje waar je drinken en snacks kunt kopen. Verder is er niets. Het heeft 4 vertrekhallen (die ook klein zijn) en iedere vertrekhal heeft 2 gates. Je wordt met bussen naar het vliegtuig gebracht; dit is ook als veiligheidsmaatregel i.v.m. de militaire basis.

Maar goed...we zaten te wachten bij de gate, en hebben zelfs ons vliegtuig zien landen. Deze was iets te laat, maar dat stelde niet veel voor. Al vrij snel daarna deed het gerucht zich ter ronde dat er problemen zouden zijn met het vliegtuig. In eerste instantie dacht ik aan "indianen-verhalen", maar het bleek dat iemand een telefoontje had gehad van het thuisfront, en die had op internet al gezien dat we flinke vertraging zouden hebben. En jawel...al vrij snel hierna kwam de bemanning van het vliegtuig persoonlijk naar onze gate, om uit te leggen wat er mis was met het vliegtuig. Het bleek dat er een lampje van het rem-systeem was gaan branden.
Maar wat wil nou het feit...dat moet gerepareerd worden door een gecertificeerd monteur, en die hebben ze niet op Kreta!!! Dus...moest die uit Nederland vandaan komen, en dat zou gebeuren met de volgende vlucht die 's avonds om 19.00 uur zou arriveren! En dat terwijl ze zelf al aangaven dat het waarschijnlijk om een kleinigheidje ging! Iedereen met een beetje verstand van techniek zou het dus kunnen repareren, maar ja...dat is een te groot risico. Het moet gebeuren door een gecertificeerd iemand.
Dan was er nog een probleem; de bemanning van het vliegtuig was (en is) wettelijk verplicht om dan eerst 10 uur rust te houden, voor ze weer aan deze terugvlucht mochten beginnen!

En dus kregen we de mededeling dat zij (de voltallige crew) naar een hotel gingen, en we dus op zijn vroegst om 12 uur snachts zouden kunnen vertrekken. DAT BETEKENDE 13 UUR VERTRAGING!!!! Iedereen werd gek! Hoe moest je die tijd doorkomen in een vertrekhal met metalen stoeltjes zonder dat er ook maar iets te beleven viel!

Al snel werden we toegesproken door onze host van Holland International, die ons meedeelde dat er voor ons een oplossing werd gezocht. Ik vind het werkelijk super wat ze gedaan hebben; binnen een mum van tijd hadden ze bussen geregeld en hotels, zodat alle passagiers in 2 hotels werden ondergebracht. Wel moesten we onze bagage (die al in het vliegtuig zat) weer ophalen in de aankomsthal.



Wij werden naar het 5-sterren hotel "Perle Beach" gebracht in the middle of nowhere! Het was in mijn ogen ook echt geen 5-sterren hotel; misschien een aantal jaar geleden, maar er was nogal wat achterstallig onderhoud!
Maar dat maakt ook helemaal niet uit! Ze probeerde voor iedereen een kamer te regelen; helaas lukte dat niet voor iedereen, en ook wij moesten onze kamer delen met een ander stel uit Leeuwarden. En dus waren er maar twee 1-persoonsbedden. Echt even liggen was er dus niet bij, maar we konden de dag verder wel relaxt doorbrengen.





De drankjes moesten we zelf betalen (hierover waren al een paar zeikerts aan het zeuren dat ze een schadeclaim gingen indienen bij Transavia) maar we kregen een heel buffet voorgeschoteld; je kon eten zoveel je wou! Het was echt heel uitgebreid en zeer goed verzorgd!! Verder viel er daar niet veel te beleven; we zijn maar een beetje gaan rondwandelen en hebben wat geluierd aan het zwembad. Daar had je wel mooi uitzicht over zee. Wel waren we heel onzeker of dit verblijf alleen maar voor een dag was. We vonden het allemaal wel vreemd dat iedereen ook een kamer kreeg. Sommigen waren echt bang dat ze aan een lijntje werden gehouden, en dat ze waarschijnlijk ook gewoon de nacht zouden moeten doorbrengen in dit hotel.

  

Grote vreugde dus, toen we om half 10  's avonds weer met bussen werden opgehaald bij het hotel om naar het vliegveld gebracht te worden. Daar hoefden we niet opnieuw in te checken, maar de koffers moesten wel weer allemaal door de scan voor controle en ook wij moesten opnieuw door de douane-poortjes. Er was verder niemand meer op het vliegveld; dus het personeel dat er nog liep moest allemaal (over)werken voor ons! Gelukkig kwam de crew op tijd en konden we inderdaad om 12 uur (middernacht) vertrekken van Chania-airport. En de piloot had er zin in!! Hij heeft de "turbo" volgens mij aangezet, want we waren na ruim 3 uurtjes vliegen al in Nederland! Wel was de vlucht in het begin turbulent te noemen door onweer in de buurt van Athene, en dat was niet fijn! Maar goed, we zijn veilig geland, en om iets na 5 uur vanochtend konden we eindelijk doodvermoeid in ons eigen bedje kruipen!

Ik ben echt heel tevreden over de service van Transavia en Holland Internalional! Ze hebben het in mijn ogen zo goed mogelijk opgelost, en verdienen echt een pluim! Natuurlijk zit niemand te wachten op zo iets, en is het een dag behelpen, maar ik vind dat ze er alles aan gedaan hebben om het de passagiers naar hun zin te maken. En ja...zeikerts hou je altijd! De stewards en stewardessen kregen al meteen na opstijgen veel vragen over schadeclaims! Ik vind dat persoonlijk veel te ver gaan; ze hebben het prima opgelost op deze manier! En die paar drankjes die je dan zelf moet betalen...transavia heeft een veel grotere schadepost met al die hotelkamers en bussen die ze geregeld hebben! 

0 REACTIES
REAGEER